Petitul
Tanarul
care dorea sa se casatoreasca isi alegea cativa dintre prietenii lui (uneori
chiar tatal sau alte rude) si hotarau ziua cand vor merge la casa miresei.
Desigur, era anuntata si familia viitoarei mirese, pentru a avea ragazul de a
se pregati in a-si intampina oaspetii. In ziua stabilita purcedeau spre casa
fetei, iar la intrare acestia aveau o mica cuvantare, care difera de la zona la
zona. Urmeaza apoi momentele cand tatal feciorului sta de vorba cu parintii
miresei, discutand diferite aspecte ale viitoarei familii. Uneori hotararea de
a face nunta era deja luata, petitul fiind doar o formalitate sau o ocazie de a
petrece niste clipe minunate. De multe ori urma o mica petrecere, mai ales daca
se stabilea ca nunta va vea loc.
Fedelesul
Este
o petrecere la casa miresei (de regula), in seara de dinaintea nuntii, la care
participa tinerii prieteni ai celor doi miri, alti invitati. La inceputul
petrecerii, tineri lucreaza ornamentele care vor fi puse in bradul de nunta,
din materiale puse la dispozitie de miri. Petrecerea nu presupune prea multa
mancare (cozonaci) ci mai degraba bautura si dans.
Bradul In dimineata
nuntii, ginerele, impreuna cu prieteni apropiati impodobesc doi brazi cu
diferite obiecte, fructe si chifle. Brazii sunt purtati de tineri necasatoriti
pana la casa nasului, unde, unul este legat in fata portii. Apoi, alaiul isi
continua drumul catre casa miresei, loc in care ramane cel de-al doilea brad.
Bradul este simbolul vigorii si al tineretii; impodobirea lui simbolizeaza
viata "imbelsugata" a viitoarei familii.
Udatul
Mireasa,
flacaul cu bradul si alaiul miresei merg la cea de-a treia fintina spre
rasarit,numarata de la casa miresei, insotiti de lautari. Pe drum, mireasa si
flacaul poarta un ulcior (sau o vadra de lemn in alte zone), legat cu stergar
tesut in casa, pina la fintina. Aici, flacaul scoate apa de trei ori si, de
fiecare data, impreuna cu mireasa, stropeste multimea cu un manunchi de
busuioc, inmuiat in apa din ulcior, in semn de urare de maritis la fete,
insuratoare la flacai si spor la neveste. Flacaul poate fi altul decit
purtatorul bradului si va pastra ca dar ulciorul nou si stergarul cu care a
facut udatul. Intorsi de la apa, nuntasii incing o hora in care mireasa trece
pe la fiecare si ii prinde in piept floarea de nunta. Aceleasi flori sau
cocarde le vor primi nuntasii mirelui, nasii, alti invitati la biserica.
Barbieritul mirelui
Acest obicei se desfasoara in paralel cu gatitul miresei. Un prieten apropiat
al mirelui (in trecut un vataf) il barbiereste, in mod simbolic pe ginere.
Asezat pe un scaun, cu bani sub picior, mirele nu trebuie sa-l lase pe lautar
sa-i ia banii. Barbieritul mirelui reprezinta un simbol al pregatirii baiatului
pentru nunta. Obiceiul se pare ca avea o semnificatie ritualica initiatica,
ultima dintr-un lung sir de initieri la care era supus baiatul in cursul
deveniri sale ca barbat.
Imbracatul miresei
Nasa, impreuna cu mama miresei si prietene apropiate ajuta mireasa sa se
imbrace, pentru ca la sfarsit, nasa singura sa-i lege voalul si coronita. Se
desfasoara in acelasi timp cu barbieritul mirelui si simbolizeaza pregatirea fetei
pentru nunta. In vechime la acest ritual puteau lua parte mai multa lume din
partea miresei. Cum gatitul era destul de laborios (se foloseau cele mai bune
haine, se faceau impletituri complicate ale parului), fetele cantau cantece cu
tema despartirii.
Hora miresei
Hora miresei (Nuneasca) se danseaza acasa la mireasa, prilej cu care soacra
mica imparte diferite cadouri nasilor, socrilor si, uneori, rudelor apropiate.
Ruperea turtei
Nasa comanda si plateste o turta impodobita cu diverse ornamente, comestibile
sau nu, diferite impletituri si alte forme. In mod simbolic, turta este rupta
deasupra capului miresei si este data spre consum (invitatilor). Se spune ca
aduce noroc celor care mananca din ea. Obiceiul se pastreaza din vremea Romei
antice.
Furatul miresei
Poporul roman este un popor vesel si uneori pus pe sotii. Astfel se explica
pastrarea acestui obicei a le carei origini sunt neclare. Se presupune ca
mirele nu trebuie sa aibe ochi decat pentru mireasa lui, dar unii glumeti
profita de neatentia mirelui si fura mireasa. Mirele este dator sa o caute sau
sa o rascumpere. In unele zone, rapitorii au datoria de a nu lasa mireasa pe
jos, ea trebuie purtata numai in brate. In alte zone, se considera ca daca
mireasa a fost furata pana la ora 24.00 datoria o va plati nasul, daca a fost
furata dupa 24.00 mirele este cel care va plati. De multe ori, spre hazul
invitatilor mirele este pus sa indeplineasca anumite sarcini.
Aruncatul buchetului
Mireasa se intoarce cu spatele la grupul de fete tinere, nemaritate, si arunca
la intamplare buchetul. Fata care-l prinde este cea care se va marita prima.
Alte traditii spun ca se va marita in acelasi an.
Scosul voalului Aproape de
sfarsitul nuntii, nasa scoate voalul de pe capul miresei si ii pune o esarfa
(batic), simbolizand trecerea de la statutul de fata la cel de nevasta. Voalul
miresei se pune pe capul unei fete necasatorite, care se spune ca va fi
urmatorea care se va casatori.