Asteptat cu bucurie si nerabdare de toata lumea, Anul Nou in satul traditional ingloba o mare varietate si bogatie de manifestari folclorice (Plugusorul copiilor, Plugul mare, Buhaiul, datina jocului Caiutilor, jocurile cu masti- Capra si Ursul, obiceiul Semanatului de Sf.Vasile), perpetuate pana astazi "ca niste grandioase spectacole populare care antreneaza, ca si alta data, intreaga colectivitate".Acest ansamblu original de sarbatori traditionale, cu multiple manifestari rituale si artistice de un fast deosebit, au un "sens augural, pt asigurarea prosperitatii, a regenerarii, a fertilitatii si fecundatiei", in urmatoarea etapa calendaristica.
Anul Nou, ca hotar intre doua perioade calendaristice, incepea in lumea romana la 1 martie.Sarbatoarea zilelor "Babelor" sau ale "Dochiei" (1-9 martie), atesta existenta in trecut a obiceiului sarbatoririi Anului Nou la debutul primaverii si de catre romani.Abia in anul 1701 se fixeaza sarbatorile Anului Nou la data de 1 ianuarie si in societatea romeneasca.Schimbarile de calendar din decursul timpului se regasesc fidel in trecerea ceremonialului agrar din primavara in mijlocul iernii, asa cum o atesta datinile Plugusorului si Semanatului.Prin urmare "uratura este mult mai veche decat colinda, tot asa cum practica agricola precede cu milenii crestinismul".
Anul Nou, ca hotar intre doua perioade calendaristice, incepea in lumea romana la 1 martie.Sarbatoarea zilelor "Babelor" sau ale "Dochiei" (1-9 martie), atesta existenta in trecut a obiceiului sarbatoririi Anului Nou la debutul primaverii si de catre romani.Abia in anul 1701 se fixeaza sarbatorile Anului Nou la data de 1 ianuarie si in societatea romeneasca.Schimbarile de calendar din decursul timpului se regasesc fidel in trecerea ceremonialului agrar din primavara in mijlocul iernii, asa cum o atesta datinile Plugusorului si Semanatului.Prin urmare "uratura este mult mai veche decat colinda, tot asa cum practica agricola precede cu milenii crestinismul".